Penggunaan Literasi Visual Berbasis Tpack Untuk Meningkatkan Kemampuan Arpresiasi Seni Siswa
Abstract
21st century learning requires teachers to be able to involve communication and collaboration skills as well as the use of information technology in learning that can be arranged in a framework in the form of TPACK. There are 7 components that need to be known in TPACK, namely Technological Knowledge, Pedagogical Knowledge, Content Knowledge, Technological Pedagogical Knowledge, Technological Content Knowledge, Pedagogical Content Knowledge, and Technological Pedagogical Content Knowledge. The purpose of this article is to describe 1) the concept of TPACK, and 2) the implementation of TPACK in learning in elementary school. The results of this study were 1) TPACK is a combination of three essential elements in learning a technology (technological knowledge) that can be used to facilitate the delivery of teaching materials, pedagogical (pedagogical knowledge) that includes methods and learning model that will be applied, and content (content knowledge) which contains learning materials, where the three elements can be arranged in a learning design. 2) Implementation of TPACK in Learning in Elementary School is to combine all components of TPACK in the learning that will be implemented
Full Text:
PDFReferences
Agus Setiawan, Khamadi (2019) Peran Media dan Tekhnologi Dalam Literasi visual Seni dan Desain. Prosiding SNST ke-10 Tahun 2019 Fakultas Teknik Universitas Wahid Hasyim.
Apriliani, Dita. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis TPACK pada Mata Pelajaran Basis Data untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep. Bandung : Universitas Pendidikan Indonesia.
Dhawati, Dwi Anis Aris, Hariyatmi (2017). Kemampuan Technological Knowledge Calon Guru Biologi FKIP UMS. Prosiding Saintek 2. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Dyah Prwaningsih, Ninik Widiastuti, Pujianto, M. Dihan, M. Alfiana (2023) Pengemabnagan Prangkat Pembelajaran Berbasis TPACK Bagi Guru IPA dan IPS DIY. Jurnal pengabdian Masyarakat dan pendidikan IPA. Vol 7 No. 1 Universitas Negeri Yogyakarta.
Eusi Mukarromah (2020) Meningkat Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Meningkatkan Gairah Belajar Siswa. IJEMMAR. Indonesian Jurnal of Education Management & Administration Review. Vol. 4 nomor 1. UNIGAL
Fitriani, Nur Laili. (2020). Peningkatan Keaktifan Siswa Tema Wirausaha Melalui Pendekatan TPACK (Technology Pedagogy Content Knowledge) pada Siswa
Jakob Sumardjo (2020) Filsafat Seni. ITB Press
Karimudin Abdullah, dkk (2021) Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini. Pidie Aceh.
Kelas VI SD Negeri Keputon 01 Kecamatan Blado Kabupaten Batang. Education Journal of Education Research : ISSN 2686-2077. Maeng, J.L., Mulvey, B.K. (2013). Preservice Teachers TPACK : Usin Technology to Support Inquiry Instruction. Journal Teachers College Record.108(6). 1017-1054.
Leny Marinda (2020) Teori Perkekmbangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal An-Nisa’ (Jurnal kajian Perempuan dan Keislaman) Vol 13. Nomor 1
M. Rondhi (2017) Apresiasi Seni Dalam Konteks Pendidikan Seni. Unnes Journal
Menggunakan Kerangka TPACK. Artikel Ilmiah Publikasi. Salatiga : Universitas Kristen Satya Wacana. Diakses dari : https://repository.uksw.edu /bitstream/123456789/10769/2/T1_702011113_Full%20text.pdf.
Muhammad Sidik Priadana (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. Pascal Books, Tanggerang
Muhammada Mansyur, Tawany Rahamma, Jeany Maria Fatima (2013) Kemampuan Literasi Media Visual Siswa Dan Keberhasilan Pembelajaran Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Di Smp Negeri 11 Pare-Pare. Jurnal Komunikasi KAREBA UNHAS Vol 2 nomor 4.
Purwaningsih, Wiwit Puji. (2016). Analisis Kemampuan dalam Menerapkan Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran
Rizky Pujianto (2021) Pentingnya Wawasan Pembelajaran Berbasis TPACK Pada Pendidikan Dasar. Jurnal EDURA UNJ
Robby, Sutrisno, & M. Dwi Wiwik Ernawati. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kerangka Kerja TPACK untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Kesetimbangan Kimia di Kelas Xi Ipa5 SMA Negeri 1 Kota Jambi. Artikel Ilmiah Publikasi. Jambi : Universitas Jambi.
Roslalili Anuar (2015) TPACK Dalam Pendidikan Seni Visual (Satu Kajian mengenai Kesediaan Pelajara Menggunakan E-Pembelajaran Dalam Pembelajaran Pendidikan Seni Visual. Kupas Seni. Jurnal Seni dan Pendidikan Seni Vol 3 Universitas Teknologi MARA
Siti Anggraini (2016). Budaya Literasi dan Komunikasi . WACANA Journal Ilmiah Ilmu Komunikasi, Vol. 15 No. 3. Fakultas Ilmu Komunikasi, Universitas Prof. Dr. Moestopo.
Sofyan Salam (2020) Pengetahuan Dasar Seni Rupa. Badan Penerbit UNM Makasar
Sri Pertiwi, Tomma Baiya, Reza Prabudi (2019). Litrasi Visual Sebagai Dasar Pemaknaan Karya Audio Visual (Karya audio visual “Mauliate” Budaya Lokal Toba. Jurnal Simbolika Universitas medan Aria
Sri sukaesih, Saiful Ridlo, Sigit Saptono (2017). Profil kemampuan Pedagogical content Knowledge (PCK). Jurnal LIK (Lembar Ilmu Pendidikanan) Jurnal of Education Research. Vol 46. No. 2. Unnes Journal
Sugiyono (2018) Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta, Bandung
Sulis Triyono. DKK. (2020). Perguruan Tinggi Dampak Penerapan Model Pembelajaran Bahasa Jerman Menggunakan TPACK di SMA. Laporan Penelitian Unggulan Publikasi. Daerah Istimewa Yogyakarta : Universitas Negeri Yogyakarta.
Tomi Listiawan, Purwanto, Abdur Rahman, Makbul Muksar ( 2018). Mathematics Teachers Technological Content Knowledge (TCK) in using Dynamic Geometry Software. IOP Publishing WMA-Mathcomtech 2018. Depdiknas. (2005). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Jakarta : Depdiknas.
Refbacks
- There are currently no refbacks.